Duiken in Koh Tao

17 maart 2019 - Ko Tao, Thailand

Hoi lieve allemaal,

Inmiddels is dit al mijn derde dag op Koh Tao. Er heeft de afgelopen drie dagen een soort mutant insect zich in mijn kamer genesteld. Op dag 1 heb ik de mutant genaamd Henry gesmeekt of hij mijn leven niet wilde nemen. Henry bewoog niet, toen ik net op de tweede dag begon te wennen aan een Henry op mijn kamer, was hij op de derde dag verdwenen nadat de schoonmaakster was geweest. Ik weet nou niet wie, wie heeft opgegeten.

6AA46444-9B43-4FC1-AFEC-81264E054E8A

Koh Tao staat erom bekend dat je hier heel goed kan duiken en dat dit eiland ook een goede plek is om je duikbrevet te halen. Ik ben liever moe dan lui en deze vakantie heeft mij bevestigd dat ik minder angsten heb dan ik dacht, en dat ik enorm van (sportieve) uitdagingen houd. Dus waarom zou ik niet gaan duiken. Ik besloot dus om mijn duikbrevet in Thailand te gaan halen.

Op duikdag 1 van de 3, was ik best zenuwachtig. Ik had verhalen gehoord van mensen die onder water in paniek raakten doordat ze zich niet aan konden passen en overgeven aan de onderwaterwereld. Als zoiets gebeurt dan is die persoon niet geschikt voor het duiken. Mijn instelling was om er open in te gaan, zonder al te veel verwachtingen, maar dan op een positieve manier. Zoiets van ik ben een nieuwschierig persoon die zich laat onderdompelen en aanpassen aan de zee en het duiken.

De eerste dag was het duiken en alles wat erbij kwam kijken nog een beetje onwennig, maar wel heel erg interessant om te doen. Ik mocht wel al gelijk mijn eerste duik maken. Dus uitrusting aan en gaan met de bakbanaan. Na het duiken wat duurde van half 9 tot ongeveer 5 uur, kregen we ook nog huiswerk mee.

Vandaag tijdens duikdag twee hebben we onze tweede duik gemaakt en zijn we 12 meter diep gegaan en heb ik 44 minuten gedoken tussen de koralen, vissen zonder en vissen met tanden en heb zo waar ook een heuse zeekomkommer gezien. Ik was nog op zoek naar de ananas van Spongebob maar misschien staat die wel in Indonesië ofzo. Het was zo geweldig! Je hebt een soort gevoel van dat je kan vliegen. Het leven onderwater is een druk leven, maar niet chaotisch zoals boven water. Het is er stil, alles beweegt langzamer, de vissen doen maar wat, ik doe maar wat, echt geweldig!

39AFAA44-99B3-42B1-A23E-002AA20A0600

204D1D77-48F6-4804-8620-C77BCD26B2E8

9298F8F3-E843-4085-8F25-D0204965927C

Morgen mijn theorie en praktijkexamen. Ik denk dat ik morgen om deze tijd wat te vieren heb. Straks nog even huiswerk en leren. Morgen beginnen we om 6:55 uur.

1C24868E-4D93-424C-A9D9-14D22FBA7069

P.S. vissen lijken onder water 25% groter door de lichtweerkaatsing door mijn duikmasker. Als ik ooit zeg de grootste vis ooit te hebben gezien, vergeten jullie de eerste regel van deze alinea.

1. Corine Vondracek:
    17 maart 2019
    Gaaf zeg!
    Wat jammer dat je geen onderwater camera hebt zeg, we hadden al dat moois en groots graag zien zwemmen.
    Enne ben je nou ze bruin of lijkt dat maar zo :-)
  2. Oma Tiny:
    20 maart 2019
    Sanne wat ben jij Goed bezig het lijkt mij fantastischom dat onder water gebeuren zo van dichtbij te aanschouwen.
    Heel moedig van je uit je verhalen is te lezen dat je geniet ,
    Het zal je goed doen ook goed om het leven uit een ander land en cultuur te proeven
    De tijd gaat snel dus Sanne geniet .
    Liefs oma Tiny
  3. Sanne:
    20 maart 2019
    Wat een lief berichtje oma.
    Liefs uit Koh Tao